Malarka ukształtowana w środowisku krakowsko-monachijskim w 1898 r. osiadła na stałe w Paryżu, gdzie stała się czołową przedstawicielką polskiej kolonii artystycznej. Po raz pierwszy wystawiała w krakowskim TZSP w 1886 r. i odtąd stale uczestniczyła w licznych wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W 1910 r. otrzymała francuską Legię Honorową, a w 1938 r. order Polonia Restituta.
Była członkiem wielu znaczących europejskich stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną
jej twórczości był portret. W pierwszym okresie, monachijskim, najczęściej były to wizerunki całopostaciowe,
trochę chłodne, monumentalne, zwarte w formie, na płótnach dużych rozmiarów,
niekiedy kilkupostaciowe sceny we wnętrzu. W czasach paryskich portrety
stały się bardziej kameralne, o nasilonej nastrojowości - w następstwie
rozbicia na rzecz plamy barwnej zróżnicowanej walorowo, gubiącej kontury i
zacierającej ostrość planów. Mimo rozwibrowanego tła portretowani, ujęci w
bliskim planie, zawsze patrząc na widza, przyciągają wyrazem twarzy.
Walorową gamę kolorystyczną podporządkowaną dominacji jednego tonu ożywiają
drobne plamki intensywniejszych barw. Niezamalowana tektura tła współbrzmi z nimi jako samodzielny kolor. Oprócz portretów malowała też wysmakowane w
kompozycje, subtelne w kolorystyce martwe natury, które służyły jej za pretekst do zmagań z materią malarską. Pozostawiła także nieliczne pejzaże miejskie oraz wczesne kompozycje rodzajowe. |